Matka Boża Bolesna
Główka15 wnętrze Bazyliki
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ


 

Sanktuarium
 

Pas kontuszowy Jakuba Paschalisa

Pasy kontuszowe były wprost niezbędnymi dodatkami oraz największymi ozdobami stroju narodowego polskiego szlachcica. Używano ich głównie w XVII i XVIII w. Wywodzą się z Persji i stamtąd zapewne importowano je do Polski. Niektóre z nich były tak delikatne i cienkie że, jak głosi legenda, dało się je przewlec przez pierścień.

Manufaktury Jakuba Paschalisa Warszawie i podwarszawskim w Lipkowie znana były w całej Europie. Paschalis starał się zawsze zręcznie reklamować swoje pasy. Jednego roku ogłosił nawet w suplemencie do Gazety Warszawskiej, że „każdy może zamówić u niego pas w tym gatunku i guście, jaki zechce”.

Paschalis znakował swoje pasy literami „P J”, nazwiskiem „Paschalis” lub literami „P I” i barankiem z chorągiewką. Symbol ten został zaczerpnięty z herbu Paschalisa, który w r. 1790 za „pomnożenie pożytecznych rękodzieł, wysokie walory artystyczne produkcji oraz szkolenie fachowych pracownikówi majstrów tkackich” został nobilitowany do stanu szlacheckiego. Przyjął wtedy nazwisko Jakubowicz i herb Jakub I – odmianę herbu Junosza, przedstawiający Baranka Paschalnego z chorągiewką.

W latach 1788-94 w swoich manufakturach Paschalis zatrudniał ponad 100 osób. Ulubionym motywem pasów Paschalisa bukiety różnych kwiatów na wspólnej łodydze.            
     
W 1791 r. zaprosił do Lipkowa króla Stanisława Augusta z całym dworem w celu zwiedzenia jego fabrykiWiedział, że król jest potencjalnie bardzo dobrym klientem manufaktury. Pasy z kolekcji królewskiej można aktualnie oglądać w Muzeum na Zamku Królewskim w Warszawie.

Poddany konserwacji pas jest długi na 418 cm i szeroki na 39 cm, dodatkowo frędzle mierzą 13,5 cm. Pas ma cztery wersje kolorystyczne, przy czym dwie strony wykonano na zasadzie pozytywu i negatywu. Pas posiada gęstość osnowy 14 nitek na 1 cm. Gęstość wątku  jest różna w zależności od pola wzoru i waha się od 22 cm do 25 cm. Tkanina była tkana bardzo rzadko, przez co jest narażona na łatwe zerwanie nitek i postrzępienie. W tkaniu użyto pięciu wątków, z czego jeden z nich to nitka rdzeniowa srebrna na bawełnie. Pozostałe wątki jedwabne.

W czasie prac konserwatorskich przeprowadzono testy na trwałość barwników i wytrzymałość włókien. Następnie, nawijany na dwa specjalne, perforowane wałki  pas został wyprany poprzez tamponowanie roztworem preteponu i płukanie. Czynności te powtórzono trzykrotnie. Po wyschnięciu pas nawinięto na krosno i przystąpiono do zabezpieczania. W tym celu cały pas otrzymał ręcznie kładzioną siatkę z wybarwionej na odpowiedni kolor przędzy jedwabnej lub bawełnianej. Duże trudności nastręczał srebrny wątek rdzeniowy, który trzeba było rozsnuwać a nie nakłuwać. Położona siatka zabezpiecza nitki pasa przed zerwaniem. Na koniec wypełniono miejsca dziurawe i zabezpieczono ubytki na krawędziach.    

Dokumentacja fotograficzna z konserwacji pasa Paschalisa

Przed Po


25 listopada 2017
Sobota

Wspomnienie dowolne św. Katarzyny
Aleksandryjskiej, dziewicy imęczennicy


PROGRAM POSŁUGI

Bazylika
Msze Święte

7.30, 12.00, 18.00
18.00 w intencji małżeństw i rodzin
Nabożeństwa
kościół górny - kaplica Serca Jezusowego:
Adoracja Najświętszego Sakramentu: 14.00 – 16.00
Koronka do Miłosierdzia Bożego: 15.00
Różaniec: 15.30

Kościół św. Doroty
Msze Święte
7.00, 17.00

Kościół Matki Bożej
Dziesięciu Cnót Ewangelicznych

Msza Święta
7.30

Imieniny obchodzą:
Katarzyna, Erazm, Klemens

Zwykły okres liturgiczny
I tydzień psałterza
Kolor szat liturgicznych: zielony
Rok liturgiczny: A, I

CZYTANIA Z DNIA
Pierwsze czytanie: 1 Mch 6, 1-13
Psalm responsoryjny
Ps 9, 2-3. 4 i 6. 16 i 19
Ewangelia: Łk 20, 27-40
realizacja LM Internet  LM Internet