Matka Boża Bolesna
figura MB w ogrodzie
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ


 

Sanktuarium
 

Pas kontuszowy Jakuba Paschalisa

Pasy kontuszowe były wprost niezbędnymi dodatkami oraz największymi ozdobami stroju narodowego polskiego szlachcica. Używano ich głównie w XVII i XVIII w. Wywodzą się z Persji i stamtąd zapewne importowano je do Polski. Niektóre z nich były tak delikatne i cienkie że, jak głosi legenda, dało się je przewlec przez pierścień.

Manufaktury Jakuba Paschalisa Warszawie i podwarszawskim w Lipkowie znana były w całej Europie. Paschalis starał się zawsze zręcznie reklamować swoje pasy. Jednego roku ogłosił nawet w suplemencie do Gazety Warszawskiej, że „każdy może zamówić u niego pas w tym gatunku i guście, jaki zechce”.

Paschalis znakował swoje pasy literami „P J”, nazwiskiem „Paschalis” lub literami „P I” i barankiem z chorągiewką. Symbol ten został zaczerpnięty z herbu Paschalisa, który w r. 1790 za „pomnożenie pożytecznych rękodzieł, wysokie walory artystyczne produkcji oraz szkolenie fachowych pracownikówi majstrów tkackich” został nobilitowany do stanu szlacheckiego. Przyjął wtedy nazwisko Jakubowicz i herb Jakub I – odmianę herbu Junosza, przedstawiający Baranka Paschalnego z chorągiewką.

W latach 1788-94 w swoich manufakturach Paschalis zatrudniał ponad 100 osób. Ulubionym motywem pasów Paschalisa bukiety różnych kwiatów na wspólnej łodydze.            
     
W 1791 r. zaprosił do Lipkowa króla Stanisława Augusta z całym dworem w celu zwiedzenia jego fabrykiWiedział, że król jest potencjalnie bardzo dobrym klientem manufaktury. Pasy z kolekcji królewskiej można aktualnie oglądać w Muzeum na Zamku Królewskim w Warszawie.

Poddany konserwacji pas jest długi na 418 cm i szeroki na 39 cm, dodatkowo frędzle mierzą 13,5 cm. Pas ma cztery wersje kolorystyczne, przy czym dwie strony wykonano na zasadzie pozytywu i negatywu. Pas posiada gęstość osnowy 14 nitek na 1 cm. Gęstość wątku  jest różna w zależności od pola wzoru i waha się od 22 cm do 25 cm. Tkanina była tkana bardzo rzadko, przez co jest narażona na łatwe zerwanie nitek i postrzępienie. W tkaniu użyto pięciu wątków, z czego jeden z nich to nitka rdzeniowa srebrna na bawełnie. Pozostałe wątki jedwabne.

W czasie prac konserwatorskich przeprowadzono testy na trwałość barwników i wytrzymałość włókien. Następnie, nawijany na dwa specjalne, perforowane wałki  pas został wyprany poprzez tamponowanie roztworem preteponu i płukanie. Czynności te powtórzono trzykrotnie. Po wyschnięciu pas nawinięto na krosno i przystąpiono do zabezpieczania. W tym celu cały pas otrzymał ręcznie kładzioną siatkę z wybarwionej na odpowiedni kolor przędzy jedwabnej lub bawełnianej. Duże trudności nastręczał srebrny wątek rdzeniowy, który trzeba było rozsnuwać a nie nakłuwać. Położona siatka zabezpiecza nitki pasa przed zerwaniem. Na koniec wypełniono miejsca dziurawe i zabezpieczono ubytki na krawędziach.    

Dokumentacja fotograficzna z konserwacji pasa Paschalisa

Przed Po


23 lutego 2018
Piątek

Wspomnienie obowiązkowe
św. Polikarpa, biskupamęczennika

Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

Warsztaty pisania ikon
22-25.02.2018

PROGRAM POSŁUGI

Bazylika
Msze święte
7.30, 12.00, 18.00
Nabożeństwa
kościół górny - kaplica Serca Jezusowego:
Adoracja Najświętszego Sakramentu: 14.00 - 16.00
Koronka do Miłosierdzia Bożego: 15.00
Różaniec: 15.30
 
Kościół św. Doroty
Msze święte
7.00, 17.00
Nabożeństwa

Droga Krzyżowa 16.15

Kościół Matki Bożej
Dziesięciu Cnót Ewangelicznych

Msza święta
7.30

Imieniny obchodzą:
Izabela, Polikarp, Romana

Okres liturgiczny: Wielki Post
I tydzień psałterza
Kolor szat liturgicznych: czerwony

Rok liturgiczny: B, II

CZYTANIA Z DNIA
Pierwsze czytanie:
Ez 18,21-28
Psalm responsoryjny:
Ps 130 (129),1-2.3-4.5-7a.7bc-8 (R.: por.3)
Ewangelia: Mt 5,20-26

realizacja LM Internet  LM Internet