Matka Boża Bolesna
podniesienie
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ
BOLESNEJ KRÓLOWEJ POLSKI


 

Sanktuarium
 

Pas kontuszowy Jakuba Paschalisa

Pasy kontuszowe były wprost niezbędnymi dodatkami oraz największymi ozdobami stroju narodowego polskiego szlachcica. Używano ich głównie w XVII i XVIII w. Wywodzą się z Persji i stamtąd zapewne importowano je do Polski. Niektóre z nich były tak delikatne i cienkie że, jak głosi legenda, dało się je przewlec przez pierścień.

Manufaktury Jakuba Paschalisa Warszawie i podwarszawskim w Lipkowie znana były w całej Europie. Paschalis starał się zawsze zręcznie reklamować swoje pasy. Jednego roku ogłosił nawet w suplemencie do Gazety Warszawskiej, że „każdy może zamówić u niego pas w tym gatunku i guście, jaki zechce”.

Paschalis znakował swoje pasy literami „P J”, nazwiskiem „Paschalis” lub literami „P I” i barankiem z chorągiewką. Symbol ten został zaczerpnięty z herbu Paschalisa, który w r. 1790 za „pomnożenie pożytecznych rękodzieł, wysokie walory artystyczne produkcji oraz szkolenie fachowych pracownikówi majstrów tkackich” został nobilitowany do stanu szlacheckiego. Przyjął wtedy nazwisko Jakubowicz i herb Jakub I – odmianę herbu Junosza, przedstawiający Baranka Paschalnego z chorągiewką.

W latach 1788-94 w swoich manufakturach Paschalis zatrudniał ponad 100 osób. Ulubionym motywem pasów Paschalisa bukiety różnych kwiatów na wspólnej łodydze.            
     
W 1791 r. zaprosił do Lipkowa króla Stanisława Augusta z całym dworem w celu zwiedzenia jego fabrykiWiedział, że król jest potencjalnie bardzo dobrym klientem manufaktury. Pasy z kolekcji królewskiej można aktualnie oglądać w Muzeum na Zamku Królewskim w Warszawie.

Poddany konserwacji pas jest długi na 418 cm i szeroki na 39 cm, dodatkowo frędzle mierzą 13,5 cm. Pas ma cztery wersje kolorystyczne, przy czym dwie strony wykonano na zasadzie pozytywu i negatywu. Pas posiada gęstość osnowy 14 nitek na 1 cm. Gęstość wątku  jest różna w zależności od pola wzoru i waha się od 22 cm do 25 cm. Tkanina była tkana bardzo rzadko, przez co jest narażona na łatwe zerwanie nitek i postrzępienie. W tkaniu użyto pięciu wątków, z czego jeden z nich to nitka rdzeniowa srebrna na bawełnie. Pozostałe wątki jedwabne.

W czasie prac konserwatorskich przeprowadzono testy na trwałość barwników i wytrzymałość włókien. Następnie, nawijany na dwa specjalne, perforowane wałki  pas został wyprany poprzez tamponowanie roztworem preteponu i płukanie. Czynności te powtórzono trzykrotnie. Po wyschnięciu pas nawinięto na krosno i przystąpiono do zabezpieczania. W tym celu cały pas otrzymał ręcznie kładzioną siatkę z wybarwionej na odpowiedni kolor przędzy jedwabnej lub bawełnianej. Duże trudności nastręczał srebrny wątek rdzeniowy, który trzeba było rozsnuwać a nie nakłuwać. Położona siatka zabezpiecza nitki pasa przed zerwaniem. Na koniec wypełniono miejsca dziurawe i zabezpieczono ubytki na krawędziach.    

Dokumentacja fotograficzna z konserwacji pasa Paschalisa

Przed Po

ZAPRASZAMY NA NASZE KANAŁY


Święto św. Stanisława Kostki, zakonnika

Bazylika
Msze Święte 6.00, 7.30, 10.00, 12.00, 16.00, 19.00
7.30   Msza św. wotywna o Niepokalanym Poczęciu NMP, po mszy Godzinki ku czci Niepokalanego Poczęcia NMP
16.00 Msza św. za zmarłych pielgrzymów, ofiarodawców, dobroczyńców licheńskiego Sanktuarium
19.00 Msza św. w intencji małżeństw i rodzin

Nabożeństwa
kościół górny – nawa główna:
Koronka do Miłosierdzia Bożego 15.00
Nowenna do Matki Bożej Licheńskiej 18.00
Apel Maryjny i Różaniec 21.00
kaplica Najświętszego Serca Pana Jezusa:
Adoracja Najświętszego Sakramentu 14.00 – 16.00
Spowiedź 14.00 – 16.00

Kościół św. Doroty
Msze Święte 7.00, 17.00

Kościół Matki Bożej 10 Cnót Ewangelicznych w Grąblinie
Msza Święta 7.30

CZYTANIA Z DNIA

realizacja LM Internet  LM Internet