Matka Boża Bolesna
Główka54 bazylika uprawy
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ


 

Sanktuarium
 

Odpowiedź Kościoła

"Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania – odpowiedzi na niektóre aktualne zagadnienia Donum vitae":Metody techniczne mogą pozwolić człowiekowi brać w ręce swoje przeznaczenie, lecz wystawiają go również na pokusę przekroczenia granic rozumnego panowania nad naturą. Nawet jeśli mogą stanowić postęp w służbie człowieka, niosą one ze sobą poważne niebezpieczeństwa. Z wielu stron słyszy się wyraźne i naglące nawoływanie, aby w interwencjach dotyczących przekazywania życia zostały zachowane prawa i wartości osoby ludzkiej. Żądania wyjaśnienia i wskazania nie pochodzą tylko od wierzących, lecz także od tych wszystkich, którzy uznają Kościół za rzeczoznawcę w sprawach ludzkich, pełniącego misję w służbie cywilizacji miłości i życia.Urząd Nauczycielski Kościoła Katolickiego nie przywłaszcza sobie szczególnej kompetencji w dziedzinie nauk medycznych i technicznych. Kościół przedstawia naukę moralną, która opiera się na godności i integralnym powołaniu osoby, co czyni na pomocy własnej misji płynącej z Ewangelii i urzędu apostolskiego. Interwencje w ludzkie ciało nie dotyczą wyłącznie tkanek i narządów. Obejmują osobę na różnych poziomach, pociągając za sobą znaczenie i odpowiedzialność moralną. Magisterium wydaje osąd moralny o stosowaniu badań w szczególności do tego, co odnosi się do życia ludzkiego i jego początków. W tym zadaniu posługuje się kryterium szacunku, obrony i rozwoju człowieka, pamiętając, ze każda osoba ludzka ma pierwszorzędne i podstawowe prawo do życia. Kościół, pamiętając o tym, że każdy człowiek powołany jest do uszczęśliwiającej komunii z Bogiem, motywowany miłością pomaga chrześcijanom w rozpoznaniu i poszanowaniu jego praw i obowiązków. Tak więc Kościół przedstawia prawo Boże, by realizować dzieło prawdy i wyzwolenia.
(Donum vitae, wstęp)
Karol Wojtyła widział już rozpoczynając swój pontyfikat, że Kościół nie znajduje odpowiedzi na rewolucję seksualną ówczesnego społeczeństwa. Pierwszym Ojcem Świętym, który interesował się problemami bioetyki i nie bał wypowiadać w sposób konkretny na temat tych zagadnień był Pius XII. Odrzucał stanowczo sztuczne zapłodnienie i sztuczną inseminację, ponieważ rozdzielają akt prokreacyjny od zapłodnienia i narażają poczęte, bezbronne życie na zniszczenie. Wspomnimy tylko kilka z jego wypowiedzi (Przemówienia do uczestników IV Międzynarodowego Kongresu Lekarzy Katolickich, 29 września 1949 r.; do uczestniczek Kongresu Włoskiego Katolickiego Związku Położnych, 20 października 1951 r.; czy do uczestników II Światowego Kongresu Płodności i niepłodności, 19 maja 1956 r.) Jednak już wcześniej w wielu miejscach Kościół zajmował swoje stanowisko w sprawach płodności małżeńskiej. Odnajdujemy je także w wypowiedziach papieży, np. Pius XI Encyklika o małżeństwie chrześcijańskim Casti conubii. O problemach płodności małżeńskiej traktowała Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym. Gaudium et spes. Wcześniejsza próba podjęta przez Pawła VI w latach sześćdziesiątych w Humanae Vitae nie odniosła przewidywanego skutku. Gdy wydawało się, że na temat seksualności Kościół ma niewiele do powiedzenia, Wojtyła napisał Miłość i odpowiedzialność. Jako papież rozpoczął cykl 130 katechez o teologii ciała głoszonych podczas audiencji generalnych przez 4 lata. W 1980 roku zwołał synod biskupów, który obrał za temat „Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym”. Owocem prac synodalnych jest adhortacja apostolska Jana Pawła II Familiaris consortio. W roku 1987 ukazała się odpowiedź udzielona przez Kongregację Nauki Wiary. Była to Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania. Donum Vitae. Teologia aktu małżeńskiego, małżeństwa i rodziny ciągle rozwija się w Kościele Katolickim. Także w Polsce.
Jan Paweł II nakreśla w Familiaris consortio obraz małżeństwa chcianego i kochanego przez Boga ze wszystkimi jego elementami. Miłość małżeńska obejmuje całość osoby ze wszystkim, co ją konstytuuje. Akt małżeński jest ważnym sposobem wyrażania więzi między mężem i żoną. Podczas, gdy świat sprowadza przeżycia seksualne do powierzchownych psychicznych przeżyć i uniesień czysto fizjologicznych, Kościół mówi o wyłączności, świętości i wierności. Małżonkowie nie są pozostawieni sami sobie. Zawsze mogą prosić o wsparcie ludzkie, specjalistów poradnictwa rodzinnego, lekarzy, wychowawców chrześcijańskich. Przede wszystkim jednak są umacniani Duchem Świętym, który obdarza ich mocą do tworzenia prawdziwej, szczerej i nierozerwalnej komunii osób.


21 września 2018
Piątek

Święto św. Mateusza,
Apostoła i Ewangelisty

 
319. Rocznica uzyskania aprobaty
Zakonu Marianów, Gospodarzy
Sanktuarium przez Stolicę Apostolską
 
Międzynarodowy Dzień Pokoju
 
Szkoła Duchowości Mariańskiej
Rekolekcje dla zainteresowanych
duchowością Zgromadzenia Marianów
21-23.09.2018

Warsztaty:
Stres - radzenie sobie w sytuacji trudnej
21-23.09.2018

PROGRAM POSŁUGI

Bazylika
Msze święte
6.00, 7.30, 10.00, 12.00, 16.00, 19.00
Nabożeństwa
kościół górny - nawa główna:
Różaniec: 18.00

Apel Maryjny: 21.00
Po Apelu Maryjnym procesja ze świecami
kościół dolny - kaplica Trójcy Świętej:
Adoracja Najświętszego Sakramentu: 14.00 – 16.00
Koronka do Miłosierdzia Bożego: 15.00

Kościół św. Doroty
Msze święte
7.00, 17.00

Kościół Matki Bożej
Dziesięciu Cnót Ewangelicznych

Msza święta
 7.30

Imieniny obchodzą:
Hipolit, Mateusz, Daria 

Okres liturgiczny: zwykły
IV tydzień psałterza
Kolor szat liturgicznych: czerwony
Rok liturgiczny: B, II 

CZYTANIA Z DNIA
Pierwsze czytanie: Ef 4,1-7. 11-13

Psalm responsoryjny:
Ps 19 (18),2-3. 4-5

Ewangelia:  Mt 9,9-13

realizacja LM Internet  LM Internet